De Kameleon

0
803

De Kameleon

Beschrijving:

Bron: roeline schuurman

Benodigdheden:
Kameleonfeestje

Uitnodiging:
1. Laat je kind een tekening maken van de Kameleon. Scan deze in. Typ de tekst er overheen en print hem uit.

Spelletjes:
1. Kringtikkertje. Als Dijkstra boos is op Kees rent hij achter hem aan rond de molen. De molen maken we door in een kring te gaan staan. Handen vast. Een kind rent rond deze molen. Dit is Kees. Hij kiest een kind uit de kring en tikt hem op de schouder. Hiermee wordt dit kind Dijkstra. Dijkstra maakt zich los uit de kring en rent achter Kees aan. Hij probeert hem te tikken. Kees maakt één rondje rond de molen en neemt de lege plaats in de kring in. Lukt dit voor hij getikt is? Dan wordt Dijkstra Kees en kiest een nieuwe tikker. Lukt dit niet, dan mag Dijkstra terug in de kring en blijft Kees Kees. Hij moet opnieuw een tikker kiezen en mag het nog een keer proberen.
2. Slootje springen. Lukt het om droog over een slootje te springen? Evt. met een polsstok. Oude kleren mee?
3. Speedbootje varen: Op de grond ligt een blauw kleed. Dit is het meer van Lenten. Voor buiten kan er met stoepkrijt een meer getekend worden. Elk kind heeft een plastic bootje, een kameleonnetje. Hieraan zit een lang touw en een wc-rol. Door het oprollen van het rolletje met touw vaart het bootje. Wie is het eerst?
4. Klompenrace. Met je schoenen aan in grote klompen. Ieder rent een afgesproken rondje. Met stopwatch opnemen. Wie is de snelste?
5. Wie ben ik? Ieder krijgt een sticker op zijn voorhoofd met een naam van een personage of voorwerp van de Kameleon. Bijv. Sietse, Gerben, Veldwachter Zwart, De Kameleon, De Woudaap, Kees.
6. Zoek je maatje. Een variatie op nr. 5. Ieder heeft een sticker op zijn voorhoofd met een naam. Door vragen te stellen kun je er achterkomen wie je maatje is. Bijv. Hielke en Sietse, Dijkstra en Kees, De Kameleon en het boothuis, Gerben en boer Jellema.
7. Brand!! Smid Klinkhamer is ook brandweercommandant. Soms zit hij net aan tafel om te eten of leest hij zijn krant en dan roept er iemand: “Brand!!!” Leg een kring van snoepjes bijv. manna. Eén kind gaat naar de gang. De anderen wijzen een snoepje aan. Het kind komt terug van de gang en mag de snoepjes één voor één pakken tot het uitgekozen snoepje gepakt wordt. De anderen roepen dan “Brand!!” De gepakte snoepjes mogen opgegeten worden.
8. Kees houdt van taart eten! Vader Dijkstra wil hem laten schrikken. Maar, wie van jullie is Kees? In een taartdoos zit een lopende wekker (4 minuten). De kinderen zitten in de kring. Gedurende de 4 minuten worden er quizvragen gesteld. Het kind dat de taartdoos op schoot heeft, moet antwoord geven. Is het goed, dan mag de doos doorgegeven worden. Is het fout, dan moet hij de doos houden en de volgende vraag beantwoorden. Degene die de doos op schoot heeft wanneer de wekker gaat is Kees!

Quizvragen voor nr. 8:
• Hoe heet de tweelingbroer van Sietse?
• Welk beroep heeft de vader van Hielke en Sietse.
• Hoe noemt Gerben de boot van Hielke en Sietse.
• Wie logeert er in de boeken altijd bij de familie Bleker?
• Wat hebben Hielke en Sietse vaak voor kleren aan?
• Wat doet vader Dijkstra als hij boos is op Kees?
• Wat is bakboord?
• Kees vaart vaak mee. Hoe heet de andere vriend die vaak meevaart?
• Hoe heet de molen?
• Wie probeert Hielke en Sietse vaak voor de gek te houden?
• Wat hebben Hielke en Sietse vaak op hun hoofd?
• Welk beroep heeft Zwart?
• Wat is meer: duizend of vijftienhonderd?
• Hoeveel wieken zitten er aan de molen?
• Wat hebben Hielke en Sietse aan hun voeten?
• Wat is stuurboord?
• Waar woont Cor?
• Waarom heet de boot “De Kameleon”?
• Wat doet Kees als hij geld heeft?
• Wat voor werk doet Gerben?
• Hoe heet de schrijver van de Kameleonboeken?
• In welke provincie spelen de boeken zich af?
• Wat is de achternaam van Louw?
• Wie is Sjoerd Bonnema?
• Hoe heet het Kameleondorp?
• Hoe heet het gebouwtje waar Klinkhamer werkt?
• Hoe heet de boer waar Gerben werkt?