Omega Code

2
3087

Omega Code

Beschrijving:
Misschien ken je de quiz Omega Code die elke zondag op Z@pp wordt uitgezonden. Nu kun je deze quiz ook zelf spelen!

Ook deze ‘thuisversie’ bestaat uit 3 rondes en een finalespel. Er zijn twee begeleiders, de ene is de spelleider, de ander is de jury.

Voorronde.
Nodig:
– een grote groep mensen
– een bordje JUIST/ONJUIST voor iedereen
– (afhankelijk van de grootte van de groep) een aantal kennisvragen (maximaal twee).

In deze ronde worden uit een grote groep mensen 6 mensen geselecteerd en die worden dan in 2 teams verdeeld.

De spelleider stelt een kennisvraag die de spelers met JUIST of ONJUIST moeten beantwoorden door een bordje omhoog te houden. Iedereen die een verkeerd antwoord geeft, valt direct af. Uiteindelijk zijn er na de laatste vraag nog een aantal mensen over (het mogen er niet minder dan 6 worden) en uit die mensen worden dan zes willekeurige personen gekozen en verdeeld in twee teams. Beide teams krijgen 1 punt.

Straatopdracht.
In deze ronde laat de spelleider de twee teams een opdracht in de buurt uitvoeren (bijvoorbeeld: vind de vlag). Het team dat deze opdracht het beste doet, krijgt 1 punt.

Boom van Goed of Fout.
Nodig:
– een verhoging (bijv. een kruk)
– zes schepnetjes
– twee grote lege dozen
– één grote doos vol pingpongballen
– een toeter
– ongeveer 3 kennisvragen.

De jury gaat op de verhoging staan en neemt de doos met pingpongballen (in dit spel heten ze pingpongpruimen) en speelt zo ‘de Boom van Goed of Fout’. De spelleider stelt een vraag en als een team het antwoord weet, mogen ze toeteren. Het team dat als eerste toetert, mag het antwoord geven. Is het antwoord goed, mogen ze om de begeleider gaan staan die ‘de Boom van Goed of Fout’ speelt. Die laat dan een aantal pingpongpruimen vallen die de kandidaten moeten vangen met hun schepnetjes. Zolang de ballen stuiteren mogen ze opgevangen worden, ze mogen niet van de grond af worden geraapt.

Na de laatste vraag worden de ballen in de dozen gedaan en geteld. Het team met de meeste pingpongpruimen krijgt 3 punten en mag daarmee naar de finale. Het andere team doet dan niet meer mee.

Finale.
– een woord van tien letters
– een langwerpig bord met 10 velletjes zelfklevend papier met achter ieder velletje één letter van het woord
– iets om het bord op te zetten/aan te hangen
– een stopwatch
– een prijs.

Afhankelijk van hoeveel punten het team heeft verdiend, mogen ze een bepaald aantal velletjes zelfklevend papier kiezen (voorbeeld: een team dat 4 punten heeft verdiend, mag 4 velletjes kiezen). Die velletjes worden van het bord afgetrokken zodat er een letter tevoorschijn komt. Als de gekozen briefjes eraf zijn getrokken, moet het team met behulp van de verschenen letters ontdekken welk woord er op het bord geschreven staat. Het team krijgt 45 seconden om velletjes te kiezen, het woord te puzzelen en de oplossing te zeggen. Als het binnen de tijd lukt, winnen ze de prijs.

Bron: Gebaseerd op EO kinderspelshow Omega Code

Benodigdheden:
Vermeld in beschrijving